Etähuutokaupan ohjeet

ETÄLIVEHUUTOKAUPPAAN OSALLISTUMINEN

EtäLIVEhuutokauppa tarkoittaa mahdollisuutta osallistua huutokauppaan reaaliaikaisesti verkon välityksellä. Osallistuaksesi huutokauppaan etänä, lähetä sähköpostilla nimesi ja puhelinnumerosi osoitteeseen vilma@vilinvalinta.fi. Vastausviestinä saat huutonumeron sekä alla olevat ohjeet huutokauppaan osallistumiseen.

Etähuutokauppa pidetään Microsoft Teams -sovelluksen kautta. Suosittelemme lataamaan sovelluksen valmiiksi laitteeseen, jolla aiot osallistua huutokauppaan. Tietokoneella pystyy liittymään myös selaimen kautta, mutta kokemuksemme mukaan sovellus toimii paremmin. Sovelluksen voi ladata ilmaiseksi täältä https://www.microsoft.com/fi-fi/microsoft-365/microsoft-teams/download-app.

Sinun ei tarvitse rekisteröityä mihinkään, vaan huutokauppa -tapahtumaan voi liittyä vieraana, kun sinulla on linkki käytettävissäsi. Kun painat sähköpostiisi tulleesta linkistä, valitse ”Liity vieraana”. Mikäli tällaista vaihtoehtoa ei tule, sulje sovellus/selain ja paina linkistä uudestaan, yleensä vaihtoehto ilmestyy tällöin. Tietokoneella liittyessä sovellus saattaa myös aueta automaattisesti nimen valitsemisnäkymään ilman ”liity vieraana” painiketta.

Liittyessäsi laita nimeksesi Vilin valinnalta saatu huutonumerosi ja halutessasi myös esim. etunimesi. Meille kuitenkin on tärkeintä, että huutonumerosi on näkyvissä, jotta huudot kohdistuvat varmasti oikealle numerolle (esim ”Nro 12”). HUOM! Jos olet jo kirjautunut Teamsiin esim. työsähköpostillasi, kirjaudu näillä tunnuksilla Teamsista ulos ja mieluusti sulje kokonaan koko Teams-ohjelma ennen huutokauppa-linkin avaamista. Tällöin linkistä painamalla pääset kirjautumaan sisään vieraana ja saat huutonumeron näkyviin. Jos huutokaupassa on useita osallistujia, henkilökunnan on hankalampi pysyä huudoissa mukana, jos huutonumerot eivät ole nimissä näkyvissä.

Ennen liittymistäsi laita vielä oma videokuva ja mikrofoni pois päältä, jotta meklarin ääni kuuluu varmasti kaikille eikä ylimääräistä hälinää synny. Oma äänesi ja kuvasi ovat pois päältä, kun mikrofoni- ja videokamera -kuvioiden päällä on viiva.

Meklari Jarkko hoitaa tuotteiden esittelyn ja meklaroinnin videon ja äänen välityksellä eli muista siis pistää laitteesi äänet päälle. Huutaminen taas tapahtuu kirjoittamalla tarjottu summa viestikenttään, joten sinun ei itse tarvitse olla mukana huutokaupassa videon tai äänen välityksellä. Kommenttikentän saat avattua kuvassa näkyvästä puhekuplasta. Valikko tulee näkyviin, kun viet hiiren ikkunan päälle. Mikäli kommenttikenttää ei löydy tai et saa kirjoitettua sinne, sulje koko sovellus ja palaa takaisin linkin kautta. Tämä useimmiten auttaa em. ongelmiin.

Huutaminen tapahtuu siis kirjoittamalla tarjottu summa kommenttiosioon, esim. ”15 euroa”. Meklarilla on apulainen, joka huutaa meklarille kommenttikenttään tarjotut summat ja meklari päättää huudon normaaliin tapaan. Kirjoitamme vielä kommenttiosioon aina huudon päätteeksi millä summalla ja kenelle tuote meni, esim. ”25 euroa numerolle 12”.
Suosittelemme käyttämään tietokonetta tai tablettia osallistumiseen, koska puhelimella ei todennäköisesti saa videokuvaa ja kommenttikenttää näkyviin yhtä aikaa.

Mikäli huutokaupan aikana tulee ongelmia, esim. kuva pysähtyy, et saa avattua kommenttikenttää tai et kuule ääntä, suosittelemme sulkemaan kokouksen ja liittymään siihen uudestaan. Tarvittaessa voit olla yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä Vilmaan p. 044 7522 102. Huutokauppaa ennen voi myös laittaa lisäkyselyä Vilmalle sähköpostilla vilma@vilinvalinta.fi. Huomioithan, että huutokaupan aikana emme todennäköisesti ehdi seurata sähköpostia.

Lopuksi vielä: Vilin valinta on pitänyt etähuutokauppoja vasta muutaman kerran, joten kommelluksia saattaa esiintyä. Yhteydet on testattu toimivaksi jo ennen huutokauppaa, mutta koska kaikilla on erilainen nettiyhteys ja mukana on useita osallistujia, kuva tai ääni saattaa silti välillä pätkiä. Tämän vuoksi suosittelemme seuraamaan huudettavia tuotteita myös nettisivujemme kautta samanaikaisesti.

EtäLIVEhuutokaupan UKK:

  1. Miksi pitää ilmoittautua sähköpostilla?
    • Haluamme varmistua siitä, että tiedämme ketkä kaikki ovat huutamassa. Etukäteen ilmoittautumalla pystymme pitämään huolen siitä, että tiedämme varmasti kuka tuotteita huutaa ja voimme huutokaupan jälkeen helposti sopia tuotteiden noudosta ja maksusta.
  2. Mitä tehdä, jos yhteydet pätkii?
    • Vaikka verkkoyhteytemme on testattu toimivaksi ennen huutokauppaa, yhteydet saattaa silti pätkiä esim. suuresta osallistujamäärästä tai yksilöiden omista verkkoyhteyksistä johtuen. Vaikka molemmissa päissä olisi hyvä ja toimiva yhteys, kuva tai ääni saattaa silti pätkiä. Jos yhteyksissä on paljon hankaluuksia, suosittelemme sulkemaan koko sovelluksen ja palaamaan takaisin linkin kautta. Tämä auttaa moniin eri ongelmiin. Lisäksi kannattaa testata voisiko osallistumispaikasta löytyä tila, jossa yhteys toimii paremmin.
  3. En saa chat-ikkunaa auki tai en pysty kirjoittamaan siihen, mikä avuksi?
    • Sulje koko Teams ja palaa takaisin sähköpostiisi tulleen linkin kautta. Tämä kikka on tähän saakka auttanut näihin ongelmiin.
  4. Miksi huutaminen tapahtuu vain kirjoittamalla eikä voi itse huutaa mikrofonin kautta?
    • Haluamme välttää kaiken ylimääräisen hälinän, jotta meklarin ääni kuuluu varmasti kaikille lähetyksessä. Lisäksi pystymme todentamaan huudot paremmin kommenttikentän perusteella ja pysymme kaikki paremmin mukana, mitä on huudettu viimeisimmäksi.
  5. Miten huutojen maksu tapahtuu?
    • Huutokaupan jälkeen toimitamme jokaiselle huutajalle listauksen ja huutojen kokonaissumman sekä maksutavat. Eri maksutavat löytyvät kunkin huutokauppailmoituksen yhteydestä (eri huutokaupoissa kaikki maksutavat eivät välttämättä ole mahdollisia). Käymme maksuvaihtoehdot lävitse myös huutokaupan aikana.
  6. Milloin tuotteet voi noutaa? Onko kotiinkuljetus mahdollinen?
    • Tuotteiden noutoajat löytyvät osoitteesta www.vilinvalinta.fi sekä käydään lävitse vielä huutokaupan aikana
    • Huutokauppailmoituksessa on erikseen mainittu, mikäli tuotteilla on myös kotiinkuljetus- tai postitusmahdollisuus.

Mikäli sinulle ilmenee vielä kysyttävää etähuutokauppaan liittyen, laita viestiä vilma@vilinvalinta.fi niin pyrimme vastaamaan kysymyksiin parhaamme mukaan!